Satiričko kazalište Kerempuh
SMRT NA DOPUSTU, po romanu Josea Saramaga „Kolebanje smrti“
Redatelj: Kokan Mladenović
(predstava igra u SK Kerempuh)

Dramaturginja: Dora Delbianco
Autori adaptacije: Kokan Mladenović, Dora Delbianco, Mirta Mikloušić i ansambl predstave
Autor tekstova pjesama: Kokan Mladenović
Scenografkinja: Irena Kraljić
Kostimografkinja: Marita Ćopo
Suradnik za scenski pokret: Pravdan Devlahović
Autorica glazbe: Irena Popović Dragović
Korepetitori: Viktor Čižić / Ana Krajnović (klavir)
Oblikovatelj svjetla: Martin Šatović
Suradnik za mađioničarske trikove: Domagoj Ivanković

Igraju:

Smrt: Josipa Anković
Violončelist: Borko Perić
Premijer: Vilim Matula
Prijestolonasljednik: Hrvoje Kečkeš
Kardinal, Veleposlanik, Glavni ravnatelj televizije: Tarik Filipović
Glavna urednica, Intendantica: Mia Begović
Dirigentica, Veleposlanica: Ines Bojanić
Predstavnica maphije, Ministrica informiranja i veza, Ministrica turizma: Ana Maras Harmander
Nova intendantica, Ministrica zdravstva: Mirela Videk Hranjec
Asistent glavne urednice, Državni tajnik: Karlo Mlinar
Grobar, Veleposlanik: Filip Detelić

U predstavi uživo sudjeluju glazbenici: Franka Margeta (violončelo) i Viktor Čižić/Ana Krajnović (klavir)

Predstava “Smrt na dopustu” nastaje po romanu portugalskog nobelovca Joséa Saramaga „Kolebanje smrti“, koji se po prvi puta u Hrvatskoj postavlja na kazališne daske.

U jednoj neimenovanoj državi na sedam mjeseci prestane postojati – smrt. Premda nestanak smrti isprva zvuči kao idealna situacija, svježe besmrtan narod ubrzo se mora nositi sa krizom zdravstva, ekonomije, pojavom kriminalnih organizacija i prijetnjama susjednih država. Ljudi i dalje normalno stare i oboljevaju, ali bez smrti samo se gomilaju na granici života, a i na granici države. Razotkrivaju se i igre moći vlade, Crkve i monarhije te njihovi prljavi poslovi. O državi se ne zna mnogo i tako ove uvijek relevantne teme postaju univerzalno primjenjive na bilo koje područje i povijesno razdoblje.

Autorska predstava „Smrt na dopustu“ nije izravna adaptacija Saramagova romana, već je kroz rad redatelja Kokana Mladenovića s ansamblom Kerempuha poprimila kontekst regionalnih prilika i tema kojima smo svakodnevno izloženi, zadržavajući Saramagovu neodređenost i satirični odmak. Dok se u romanu takva vrsta odmaka postiže autorovom osobitom vrstom pripovijedanja te brižljivo odabranim motivima oko kojih plete mrežu situacija, u našoj se predstavi taj isti dojam ostvaruje drugim sredstvima. Neka od njih su brechtovska gluma, pjesme i humor koji, osim iz komičnih situacija, proizlazi i iz britkih i svevremenskih dijaloga po uzoru na velikane komedije Groucha Marxa i Woodyja Allena.

Osim humoristične kritike društva, „Smrt na dopustu“ donosi gledateljima i novo, personificirano viđenje Smrti te odgovara na pitanje koje u romanu nije razjašnjeno: zašto je Smrt uopće prestala ubijati? U ovoj predstavi, jedan slučajan susret probudit će u Smrti potrebu da preispita svoj identitet, način na koji je ljudi tretiraju već čitavu povijest i u konačnici – da uzme dopust. A možda se i zaljubi.

Adela Kulenović