34. "Gavelline večeri"

Obrazloženje odabira

Ovogodišnje "Gavelline večeri", kao i prijašnjih godina, okupljaju repertoarne vrhunce kazališnih kuća iz Hrvatske i susjednih nam zemalja, koji su se u prethodnoj sezoni istakli izvrsnošću i uzbudljivošću, predstave nošene nadahnućem i vještinom svojih stvaratelja, koje živo komuniciraju s publikom propitujući mogućnosti i dosege dramskog teatra danas, bez obzira je li riječ o adaptacijama klasičnih drama, suvremenim komadima ili pak preradama filmskih djela u kazališna. Odabrani naslovi tematski variraju, što je stalnost Festivala, no u formalnom smislu moguće im je pronaći neke zajedničke odrednice. Ponajprije, tu je ansambl-igra, snažno prisutno izvođačko zajedništvo u sukreiranju kazališnog čina, koje možda najbolje opisuje jedan od tekstova uz sarajevsku "Sjećaš li se Dolly Bell", koji ju karakterizira kao "predstavu s 12 glavnih glumaca". Slično je i s ostalim naslovima, pa i onima u kojima bismo možda očekivali da se sve vrti oko glavnog junaka ili junakinje. I redatelji kao da su okrenuti glumcima, pa među odabranima nema predstava gdje je koncept snažniji od izvođača. Radost igre obilježava vrlo različite pristupe, poetike, žanrove i poglede, od travestije "Baala", preko angažiranosti "Petrijinog venca", ekspresivnosti "Tramvaja zvanog žudnja", eksperimentalnosti "Tri sestre", autentičnosti "Huddersfielda" ili preciznog ludizma "Addamsovih", da spomenemo tek neke od gostiju "Gavellinih večeri" – svuda je prisutno glumačko prijanjanje uz misao predstave, analitičnost u pristupu liku, ravnopravan dijalog s partnerima na sceni. Rezultat je toga i otvorenost prema publici, svijest o važnosti njezinog uključivanja u suigru, poziv – da nam se pridruže.
U listopadu nam tako u teatar u Frankopanskoj najprije dolazi "Baal", kojeg je po motivima Brechtovog mladenačkog, buntovnog djela iznova ispisao slovenski dramatičar Andrej Rozman Roza, a u produkciji Slovenskog mladinskog gledališča iz Ljubljane režirao Vito Taufer, dovodeći nam na otvaranje "Gavellinih večeri" energičnu, satiričnu, muzikalnu predstavu uronjenu u niz problema Slovenije – i ne samo nje – danas. Slijedi kazalište koje zagrebačka publika redovito dočekuje znatiželjno i emotivno – Hrvatsko narodno kazalište u Splitu, ovaj put s "Kušnjom", po komadu Arthura Millera, kod nas vjerojatno poznatijem pod naslovom "Vještice iz Salema", polemički zagledanom u svijet političkih progona i manipulacija, nekad i danas, u izvedbi mnogobrojnog splitskog glumačkog ansambla i režiji Nenni Delmestre. Zatim je tu "Petrijin venac" Ateljea 212 iz Beograda, dramatizacija izuzetnog romana Dragoslava Mihailovića koju potpisuje Mila Mašović – Nikolić, i gdje u režiji Bobana Skerlića Petriju igraju tri glumice, prikazujući tako "tri lica žene u društvu, svaki put marginalizirane, ali u novom kontekstu". Nakon ovog naslova, na redu je još jedno gostovanje iz Beograda, ovaj put Jugoslovenskog dramskog pozorišta, s Čehovljevim "Ujakom Vanjom", u režiji Egona Savina, s Branislavom Lečićem u naslovnoj ulozi te snažnim glumačkim ansamblom u ostalim ulogama ove vječne drame. Potom nam iz sarajevskog Kamernog teatra 55 na Festival dolazi "Sjećaš li se Dolly Bell" Abdulaha Sidrana, naslov koji poznajemo po kultnom filmu, a sada nam u režiji Kokana Mladenovića stiže kao topla, emotivna, po nekima i "katarzična" predstava, ponovno s izuzetnom glumačkom podjelom.
Nakon sarajevske uspješnice, na programu "Večeri" slijedi Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu, s još jednim Čehovljevim naslovom – "Tri sestre", ovaj put povodom za autorski projekt Bobe Jelčića s ansamblom Drame naše središnje nacionalne kuće, a s ciljem redateljsko-glumačkog "istraživanja ne samo sudbina Čehovljevih junakinja i junaka, već i svih nas". Hrvatsko narodno kazalište u Varaždinu publici Festivala predstavit će se "Tramvajem zvanim žudnja" Tennesseeja Williamsa i redateljice Valentine Turcu, gdje nam se ova renomirana koreografkinja predstavlja i kao dramska redateljica visoko estetiziranog rukopisa, kojem je varaždinski ansambl odgovorio dojmljivom igrom. Slovensko narodno gledališče iz Maribora u Zagreb dolazi pak s višestruko nagrađivanom predstavom "Sumrak bogova", čije autorstvo potpisuju dramatičar Ivor Martinić (po filmskom scenariju Luchina Viscontija, Enrica Mediolija i Nicole Badalucca) te redatelj Dalibor Matanić, a gdje se u prikazu obitelji industrijalaca u vrijeme uspona nacizma u Njemačkoj zrcali raspadanje "stupova društva" i mnogih današnjih zajednica. Zagrebačko kazalište mladih predstavit će nam se "Huddersfieldom", po sjajnom komadu suvremenog srpskog pisca Uglješe Šajtinca o usamljenosti i zajedništvu, odlascima i povratcima, u adaptaciji pisca i dramaturga Tomislava Zajeca i režiji Renea Medvešeka te autentičnoj igri mahom mladih članova ZKM-ova ansambla. Na predzadnjoj večeri Festivala publika teatra u Frankopanskoj gledat će naslov kazališta domaćina – "Ciglu", nastalu po drami Filipa Šovagovića, koju je autor nadopisao za potrebe ove predstave, "zanimljive, važne, socijalno osviještene i društveno relevantne", a čiju režiju potpisuje Krešimir Dolenčić. 34. "Gavelline večeri" zatvorit će Mestno gledališče ljubljansko, sa svojim hit-naslovom "Addamsovi" Marshalla Brickmana, Ricka Elicea i Andrewa Lippa, u režiji Aleksandra Popovskog, koji će biti prikazan izvan konkurencije.

Programsko vijeće 34. "Gavellinih večeri":
Dražen Ferenčina
Sonja Kovačić
Enes Vejzović